Wydział Ruchu Drogowego
Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Ełku
kom. Andrzej SZYMIALIS
p. o. Zastępca Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Ełku
asp. sztab. Bartłomiej OLEACZEK
Sekretariat
tel. 47 7355 247
Zakres zadań:
Wydział Ruchu Drogowego wykonuje ustawowe zadania Policji mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego na terenie powiatu.
Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy:
- czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach oraz jego kontrolowanie, a w przypadku zakłócenia podejmowanie czynności zmierzających do jego poprawy;
- zabezpieczenie miejsc zdarzeń drogowych zaistniałych na terenie działania Komendy i wykonywanie niezbędnych czynności procesowych mających wpływ na ustalenie przyczyny zdarzenia oraz jego sprawcy;
- zabezpieczenie imprez o charakterze masowym, w tym sportowych, artystycznych i rozrywkowych oraz uroczystości związanych z wykorzystaniem dróg w sposób szczególny;
- inicjowanie, planowanie i realizacja działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie działania;
- ujawnianie przestępstw i wykroczeń w ruchu drogowym oraz stosowanie wobec sprawców odpowiednich środków prawnych;
- opracowywanie analiz i informacji dotyczących stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, analizowanie przyczyn i okoliczności wypadków (kolizji) drogowych w oparciu o przepisy z zakresu statystyki zdarzeń drogowych;
- opracowywanie okresowych informacji i ocen skuteczności działań podejmowanych przez Policję na rzecz minimalizowania zagrożeń w ruchu drogowym;
- bieżące monitorowanie stanu bezpieczeństwa na drogach i w razie konieczności opracowywanie programów działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, uwzględniając modyfikację formy i taktyki pełnienia służby przez policjantów ruchu drogowego oraz wykorzystania współdziałania z innymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi Komendy;
- realizacja zadań podejmowanych na wybranych drogach krajowych w ramach wojewódzkiej koordynacji służby, a także na innych drogach z uwzględnieniem planów działań wojewódzkich i powiatowych oraz innych doraźnych zadań;
- inicjowanie przedsięwzięć i współdziałanie z organami administracji rządowej, samorządowej oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie inżynierii ruchu drogowego (prowadzenie kontroli oznakowania pionowego i poziomego oraz występowanie z wnioskami o zmianę stałej organizacji ruchu poprawiającej stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym), a także opiniowanie projektów organizacji ruchu;
- organizowanie i realizacja działalności profilaktycznej dotyczącej bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej, w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałaniu zagrożeniom w ruchu drogowym;
- współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym;
- bieżące wprowadzanie danych do ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, do systemu ewidencji oraz systemów informatycznych gromadzących informacje odnoszące się do czynności policjanta ruchu drogowego i planowania służby;
- egzekwowanie przepisów ustawy o transporcie drogowym i realizacja poleceń określonych w „Krajowej strategii kontroli w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców” oraz współpraca w tym zakresie z Wojewódzkim Inspektorem Transportu Drogowego w Olsztynie, a także bieżące wprowadzanie danych do systemów informatycznych dotyczących kontroli z zakresu transportu drogowego, przewozu towarów niebezpiecznych oraz wykorzystania specjalistycznego sprzętu kontrolnego ETDiE;
- prowadzenie doskonalenia zawodowego lokalnego z zakresu ruchu drogowego dla policjantów Wydziału oraz innych komórek organizacyjnych Komendy;
- realizacja zadań związanych z priorytetami określonymi przez Komendanta Głównego Policji oraz miernikami realizowanymi przez policjantów ruchu drogowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.